Saturday, November 20, 2010

Ayo mATe AyAH n buNdA.....untuk ape..???

salam n selamat malam....


Dah beberape hari aku menghilang...kini aku muncul kembali...maklomla cuti raye..laptop aku pon nak rehat jgak...asyik kene tekan je button nie...siang adik aku keje kan malm time aku...nasib la akak laptop aku xpernah jert sakit....hahahaha...Amacam raye..? ade bagus ka...aku ok jer..de jgak kisah menarik pasal raye haji aku tahun nie ...tapi nant aku bebel kat entry lain...


Merujuk kepada tajuk entry aku diatas...sah2 la ia merujuk kepada SEBUAH persoalan...Persoalan nie ade 2 KEBARANGKALIAN...akan tetapi pamal daripada kiter yang ,engalas tanggungjawab SEBAGAI anak ...slah PILIH .....Secara REALITINYER...seseorang yang bergelar MANUSIA yang mempunyai HATI N PERASAAN mesti mengeluaran AIR MATE....Bagi aku SETIP manusia yang TABAH sekalipon KADANG2 GAGAL untuk MENAKUNG air mate...MAKE jadilah TERUSAN AIR MATE..Ketabahan manusia ni ade tahap2 tertentu...SESEORANG yang kuat SECARA fizikal pon leh MENANGIS...PEDULI ape orang yang kate korang JIWA CEPAT SENTAP...JIWA TAK KENTAL....persoalannyer...KENTAL SANGAT KE JIWA ORANG Y BERKATE 2...SEKENTAL  MANE JIWA DPE..?

SEBESAR N SEKUKUH2 BUKIT PON...MANUSIA BOLEH TARAH SESUKA HATI....SEKUAT2 BESI PON IA MAMPU NAK DILEBURKAN OLEH API YANG BERKUASA TERTENTU.....NIE PLAK HATI ORANG....


kepada yang tertanyer2 ape KEBARANGKALIAN YANG aku dah MENTION kat bahagian atas tadi...??? jawapan aku...TANGISAN KEDUKAAN @ TANGISAN KEGEMBIRAAN....2 jer sebab nape kiter nie menangis...samaada suka..atau sebaliknyer..tapi kiter lebih cepat MENANGIS biler kiter BERDUKA...SEDIH sikit jer tapi NANGIS,,,melampau giler...NORMAL LA menangis kan...PASTU asal MENANGIS jer SANGAT SINONIM ngan POMPUAN...betolx PARA LELAKI yang BERJIWA KENTAL GILER.....(apahal..ingat kental sangat ker..) Kepada lelaki yang MENYINONIMKAN WANITA ngn MENANGIS...(usoh le bangge...idak nye aku puji...) harus diingat bahawe ALLAH ynag menjadikan TANGISAN...TANGISAN merupakan jalan yang mudah untuk kiter luahkan perasaan...MAKENYER..sebagai lelaki XPERLULAH nak CONDEMN wanita yang CEPAT MELUAHKAN PERASAAN...N kepada POMPUAN di luar  @ yang sedang membace..kiter jangan MUDAH mengalirkan air mate kiter....CUBA JAYE u tangani kesedihan...jagn terlalu melayan perasaan sedih anda...IKOT KATE HATI KADANG2 MATI...

Dengan mukhadimah aku yang agak melampau giler panjangnyer...aku nak kembli pada landasan yang sepatotnyer...AKU XKISAH SANGAT AIR MATE AKU (air mate korang pon aku xkisah...) yang aku paling kisah skang ni AIR MATE IBU kiter..(ibu..mama..ummi..mummy masing2 k..) XKIRE la ape jugak panggilan yang kiter panggil ibu (yang telah mengandonkan kiter 9 bulan 10 hari) BELIAU lah antara INDIVIDU yang paling bnayk menangis disebabkan OLEH kiter...KLU dah namenyer ibu...KOMPEN POMPUAN ( ibu y normal sahaja ) n yang kiter tau mereka memang BERJIWA LEMBUT (wlpon ibu anda pengangkat besi skalipon)....


Tapi PERSOALAN AKU skang nie...AIR MATE IBU kiter 2 UNTUK aper....? " PERLU " ke kiter "MEMBANTU" ibu untuk "PRODUCE AIR MATE SELALU"...? mesti la xperlu kan ...sape nak tengok IBU die BERAIR MATE 24/7...AKU yakin ramai ANAK2 ZAMAN JAHILIAH SKANG nie tolong PRODUCE air mate ibu kiter dengan MELAKUKAN sesuatu yang AMAT mendukacitakan....Maklomlah..zaman kian moden..anak2 pon makin lame makin melampau..zaman jer makin MODEN tapi...remaje makin lame MAKIN BERTAMBAH JAHIL....


BAGI pendapat peribadi aku...AYO MATE IBU 2 hanyer untuk sesuatu yang mengembirakan.....( paham yer..)...AKU pon pernah MUDA ( kini masih muda lagi )...pernah MEMBERONTAK...pernah MENJADI PUNCA mengalirnyer air mate ibu....Biler aku dah agak dewasa baru aku paham...TINDAKAN AKU MENGHASILKAN air mate 2 bukan tindakan yang sepatotnyer seorang anak buat....ANAK 2 sepatutnye MEMBAHAGIAKAN ibu bape.bukan MENGECEWAKAN... Tapi akang nie ramai yang MENGECEWAKAN dpe termasoklah aku..(satu masa dahulu..DAHULU K..).Hati ibu sangat SENSITIF...cepat TERASE walaupon kadang kiter rase bendu 2 sangat remeh...


Bagi yang PERNAH mengecewakan ibu 2( including me )...kiter same2 la berusaha untuk memperbaiki diri kiter ni agar kiter TIDAK MENGULANGI atau MEMPERBAHARUI REKOD JENAYAH  yang kiter pernah buat dulu..DIAKHIRAT nanti ALLAH XSEDIAKAN hadiah yang "MENARIK"  untuk kiter...tapi ALLAH SEDIAKAN hadiah yang "SETIMPAL" ngn setiap yang kiter lakukan..walpon sebesar zarah..


Sebagai anak yang PERNAH DIKENDONG selam 9bulan...sedar2 lah tanggungjawab kiter...JANGAN SESEKALI LEKA..bile dah TERLEKA cepat2 kiter SEDAR....HARGAI setiap TITISAN air mate yang MENGALIR 2...LEBIH MAHAL dari emas... LEBIH BERNILAI dari  intan permate...MULA kan satu kehidupan sebagai anak yang MENGHARGAI setiap ape yang DAH dilakukan atau yang BAKAL dilakukan mereka.....XDE ibu bapa yang nak rosakkan kehidupan  anak (- ibubapa y buang anak ) ...JADILAH anak yang BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH...

nota..:

1 ) AKU PON SEORANG ANAK YANG PERNAH BUAT KESALAHAN...

2 ) SEPERTI BIASE..ENTRY AKU TAK MENUJU KEPADE SESAPE...(pendapat peribadi)

3 ) KEPADE PENGECEWA PARENT..BWAK BERTAUBAT..INGATLAH BAHAWA SYURGA   DIBWAH TAPAK KAKI IBU...

4 ) APE YANG DAH TERJADI..BIARKAN TERJADI...APE YANG BAKAL TERJADI..SAME2 LAH KITER BERUSAHA AGAR IA XBERULANG LAGI..

5 ) BERKATAN IBU BAPA ADALAH KEBERKATAAN ALLAH JUGA...

6 ) IBU BAPA INSAN YANG MULIA DISISI ALLAH...


7 ) TANGSAN IBU BAPA HANYER UNTUK KEGEMBIRAAN..BUKAN KEDUKAAN..


No comments: