Saturday, November 26, 2011

Masalah dalam asrama

salam n selamat malam...

s.t.d.p...(nak poyo jugak mcam adik oh yeah..)

masalah memg belambak dalm dunia ni...xpanah xde masalah...bnd yang mudah pon boleh ade masalah...contoh mudah...sape kate makan senang...aku rase nak mkan susah..sbb klo dah memg masak ayo pon xreti...mmg susahla nak mkan...tolak beli kat kedai@ suruh orang lain masakkan... even nak korek hidong pon boleh jadi masalh...mane tak jadi masalah..klo dah lubang hidong beso lubang jarum..tgan ko segedang gajah ( metafora ).....

untuk kurangkan meraban..aku nak list downkan masalah2 aku kat kolej kediaman....

1) TANDAS (a.k.a shower) TERSUMBAT...

bab shower tersumbat ni memg lumrah la kot....HOSTEL DAH JADI RUMAH KE-2 AKU SEJAK AKU UMUR 16 TAHUN...dari dulu lagi...zaman aku muda2 remaja...tandas memg slalu tersumbat..blom pernah dalam sejarah aku duduk kat asrama yang xpernah tersumbat....paling terok mase aku kat teknik...perhh...dapat plak shower yang berderet ke blakang pastu lubng air ade 1...baik punya letak kat shower pertama..ko bayang skit ape perasaan orang yang dok kat shower first2...kene plak orang yang mandi jenis orang yang suka bagi merah n kuning...mujor hijau xde....sengaja kex xtau la....baik punya mengalir....teruja tgk half lampu trafik mengalir...cantik punyer warna...jamban pergi tarak boleh ka...apasal kasi situ juga buang...air bersih jugak mandi..tapi air kotor juga kena...

masok U pon dah 2 kali shower sumbat...pening2...tah pe khazanah dat dalam lubang 2 pon aku xtau ler...tapi aku rase bnyak mahkota2 seorang wanita....haha...asal plak mahkota...? sbb rambut gugur ler makcik oi....dok syampu sekali...segenggam jujuq...klo kumpol rambut 2...leh jahit baju sejok kot....dah la rambut gugur pastu ade plak yang gatai2 tangan g buka penapis lubang 2...adoi hai...ce le pikio skit...bnde 2 u tapis bendasing..yang g bukak buat ape...klo xse sbb asal la bnd 2 dicipta...bnyak gunenye bnd 2....nak tapis kaki ko dari terjeluih pon boleh...klo dah rambut bnyak...buang le pkai bnde lain...xpayah pkai tangan...

2)tandas kotor

ni satu lagi masalah klo dok kat asrama ni...tapi kali ni memang terok....aku dah rase mcm guna tandas awan kat bus stop y xde bus berhenti....bayo yuran asrama kemain mahal...macam dahlam tandas ade jakuzi+sauna+mandi wap+tempat rebus telor....bukan nak salahkan m.cik2...tapi aku rase memg salah pon...pakai baju koperat...tapi kje xkoperat pon...dahla m.cik xcuci...barang u mencuci pon xde....sem ni paling terok la tandasnye....mase kat poli dulu...tandas wangi giler...xpernah pon busuk n "hanchen"...m.cik2 kat poli 2 lagi tero kn kje...lagi tua dari m.cik2 kat sini..hari2 sape bolk 3 tingkat....2 hari sekali basoh tandas..pakai sabun yer...siap guna beros lagi...lagi bnyak jumlah shower n jambannyer dari kat U ni..wangi jer...xpernah pon busuk mcm kat sini...yang aku pelik n ajaibnyer...m.cik kat sni buat kje yang xdatangkan faedah....contoh..

A)MOP LANTAI SIMEN...

motif nye aku pon xtau...die mop simen 2 padahal simen 2 xkotor mane pon banding tandas...dok mop2..pastu dah orang lain jalan...die berhenti pastu mop balik..sumpah xpaham...

b)dok bersih sawang..

aku tau ler nak buang sawang bg dinding nampak cantik tanpa ade habuk tergantong....tapi m.cik...bnde 2 xkotor mane...xde kluokan bau hanchen...warne kunin...aku pon xpaham jadual mencuci dpe ni...klo ade berus jamban aku sanggop basohkan...dahle bnd nak basoh nyer xde...m.cik plak xnak basoh...nak mogok ker...nak merajok ker..kabo ler dulu..usoh ler biokan daki kat lantey jamban 2 tebal mcam mekap artis....ubah sikap yer m.cik..klo idok..tinggaal aje bnd2..bio awok myuci nyer...ate udah payah bebeno..yo awok nyental lantey 2..tolong yer m.cik...saye tau m.cik penat..tapi bnd 2 kan mest ade jadual...xusah ler hari2 mop lantai depan bilik...kami bukan balik dari selut tanah..

dobi..

masalah ni dah 2x kne kat aku sem ni sahaje...aku de la 4-5 kali guna mesin basoh kat asrama ni...mesin ok..baik punyer...siap bunyi mcm nak pggil orang kat BPMALL lgi...tapi masalhanyer skang nie...wanita2 atau adik/akak yang kekurangan adap n sopan...memotong barisan kain aku...aku tauler xjadi masalah beso pon..xde kn saman pon..tapi asal biadap sangat..ko buta ker ape raga aku kat bawah..ke ko nak aku letak lampu kelip2 kate jagn memotong...ko kat tadika ker kat pra-tadika...suka hati ko jer nak potong2 kan..klo yer pon ko ade igawan ngeri dipotong barisan...xpayah nak balas dendam yer...cube ko bayang klo aku kluokan bju ko yang dah basah kuyup 2..letak kat raga ko..atas perbuatn memotong....klo nak cepat siap..aku cadangkan ko gantong yer baju yang dah pkai 2 kat ampaian...pastu esok lusa amik sambil menjerit..


                                "HAAA...KERING PON BAJU AKU... "

ORANG LAIN PON BAYAR JGAK KEMUDAHAN KAT ASRAMA..KO BAYOR LEBIH KER YANG SESUKA HATI MOTONG TURN ORANG...BRAPE BAYORNYE..LAIN KALI BAWAK MESIN BASOH SENDIRI..LETAK DALAM BILIK..HUJUNG KATIL..TENGAH ANTAR MEJA STUDY DENGAN KATIL....klo xmuat..ko bukak sgala skru mesin 2...pastu letak dalam laci meja study...nak guna baru pasang skru balik...reti..?


3)modes kotor...

ni memng masalah yang wujud kat asrama ndok2 ( ngomong jowo sitik ) ajer...ape kejadah nye ko xcuci bnde alah 2...pastu boleh plak ko wat seni kreatif..tampal kat dinding jamban u jadikan wallpaper...asal xletak kat skrin laptop jer...jadikan background..kan cantik..ko tau kerx yang sebenarnye bnde 2 sebahagian dari ko...yang ko xbasoh apehal..kot yer pon terlupe...idak ler tahap nyanyok...ingat cantik ker bnde 2...klo dah xreti nak basoh..pkai yang boleh buang bahagian dalamnye...xpayah bersusah payah bersungguh2 mengental kotoran dengan tulang 4 kerat..pkai kain ler senang..xpon pkai lampin PET PET...xpon huggies ker...xpayah dok berjam2...payah bebeno..xpayah aku...

dialog :  jenab: kiah...ooo kiah...ape ko buat lame beno ni...aku nak cheret dah ni...udoh terkincit dah ni...cepat ler kiah oi....ape bende y ko buat lame2 dalam 2..pikio kan coding VHDL ker...ke projek EMT..? dah setengah jam aku nyepit kaki nie..cepat ler kiah oi...

               kiah: iyeke udoh stengah jam...lame beno yer aku dalam ni...aku tgh nyete modes aku nie...penat aku tonyoh2..xmau hilang kotoran degil nye...sabon mandi udah pakai...sabon basuh udah..ni tgh try sabon pinggan nie...nampak cam xmau hilang juge...kejap yer jenab..bg aku 5 minit...nak try pkai sabon cuci muka ni..kot2 mau hilang...mahal tau sabon cuci muke aku ni...klo xmau juge aku nak mtak skit ubat gigi ko..kot2 mau hilang...ko pkai yang tgi kalsium florida kan..bunyi hebat jer..boleh yer jenab yer...

setakat sini dulu ler entry aku..dah penat+ngatok dah...ape2 pon..klo dah dok asrama ker mane2 ker...bertimbang rase ler...same2 ler jage kpentingan bersame..jgn nak pentingkan diri..


                                                       Hamba ALLAH

1 comment:

Memory said...

tandas kotor tu mmg bengang mai... dah 3 bulan kat sini pernah tengok sekali sj makcik2 tu cuci tandas... makcik2 ni asyik makan je kjenya.. pegi kls makan, balk kelas pun makan... tak faham sungguh la