Wednesday, December 1, 2010

MUda tApI.....herMmmm...

Salam n Selamat tengah hari y dah hampir2 ke petang....



Merujuk entry aku yang buyi agak mengeluh 2 ia memen mendebarkan (kepda sesape y xrase debaran pon i xkisah..hak peribadi..)..aku pon xtau nak pilih tajuk pe u enrty aku kali ni tapi dek kerana aku nak BERLETER pasal ORANG MUDA....bukan tujujan aku u mengata..cume aku nak luahkan..harap dapat bagi skit nasihat @ cadangan u korang...aku pon muda dah (masih mude serius..hahaha.)..so xperu lah aku nak ngutuk bagai...
nak cakap SKIT jer..


MUDA de bnyak tahap...tapi pe yang aku cakap nie mewakili u kategori 20-30 tahun ( khusus kepada y bkerja n am u semua ) ...hahaha...kepada yang belom mencapai usia 20...mohon u mengambil ikhtibar ok..aku cube u luahkan ape yang aku rase tapi kepade sesape yang rase XMAMPU @ XREDHA dirinye untuk nesihatkan MOHON kluar....OK....segala yang baik daripada BLOG @ PENULISAN aku ni adalah dari ALLAH n segala KEKASARAN N KELEMAHAN adalah 2000% dari aku sendirian BERHAD....




Kembali kiter kepada landasan yang betol...aku bukan sengaje nak pilih tajuk nie u disemat dalam blog cume kejadian baru2 ni telah menyebabkan aku TERDETIK hati n tangan u menaip pasal bnda nie...Bukan MASALAH besar pon sebenarnyer tapi KLU dah semua muda mudi yang ade dalam SESEBUAH organisasi ni wat IKOT KEPALE SENDIRI hancor la organisasi 2....Niat aku menaip bukan untuk ditujukan kepada mane2 ORGANISASI @ MUDA MUDI TERTENTU....cuma aku sebagai golongan y muda terfikir pasal bnde nie....


KLO dah kerja dalm 1 organisasi dah confrm2 mesti ade team-work...wajib ade semangat TEAM-WORK...BAGI individu yang XBOLEH NAK bkerjesame anda di syorkan untuk BEKERJA SENDIRIAN..... KORANG LA BOS..N KORANG JUGAK LA KULI wat sendiri sume bnde klo larat....klo korang XMAMPU kerja sendiri...korang pergi  MENUNTUT ILMU BERKERJASAMA...carilah MODUL @ UBAT SEMANGAT BERKERJASAMA (klo jumpe..)..SESETENGAH..(bc betol2..aku xkate semua) golongan MUDA jarang boleh bekerjasama..xkisahla ngn golongan y same @ golongan y LEBIH SENIOR ( glongan lebih umur )... mungkin disebabkan hormon CONFIDENT yang LEBIH.....

Biler negara asing& negara sendiri naikkan TAHAP umur u bersara...aku ANTARA golongan MUDA y ade perasaan MARAH..BENCI..n sebagainyer (klo sape2 y de rase 2..kiter geng..hahaha..)..sampai satu tahap TERPACUL la KATE2...:

   KLO DAH CAM 2...ORNG MENGANGGUR NAK BUAT APE...NOREH GETAH...TANAM PADI...KE TGGU DURIAN RUNTUH...?

tapi biler dah nampak kejadian kemarin depan mate aku...patotla KERAJAAN sayang sangat GOLONGAN SENIOR...GOLONGAN SENIOR=ANAK EMAS..  bagi aku GOLONGAN SENIOR nie lebih bnyak pengalaman....dpe LEBIH BERKUALITI N BERSEMANGAT..tanpe MENGENEPIKAN golongan sendiri...aku xnafikan SESETENGAH GOLONGAN MUDA pon bagus..bersemangat WAJA n IKHLAS dalam wat sesuatu..aku bukan anti korang...bukan mintak korang cari kerja bila dah join usia golongan senior... 

Cuma kemarin aku terserempak ngan sekumpulan muda-mudi YANG DUDUK MELEPAP(adik tiri melepak)....tapi G.SENIOR plak BERTUNKUS LUMUS SIAPKAN KERJA...(kerja y dimaksodkan ialah kerja berkumpulan)....sambil memerhati kan golongan muda..terdengar plak KELUHAN golongan SENIOR y mengadu sesama sendiri pasal GOLONGAN MUDA SEORGANISASI y XRETI NAK BERKEJASAMA...

SESETENGAH golongan muda selalu nak amik RINGAN n LEPAS TANGAN...dengan harapan ORNG LAIN leh buat atau take over kerja 2...penat la..xreti la ...macam2 alasan bagi..y XMUNASABAH plak 2....

Kdang2 aku terfikir gak....setiap kerja yang ditawarkan PERLU ker ade tempoh percubaan?...macam kje  sales...SALES xbagus...baik berhenti....UNTUNG XDE...RUGI LEBIH...baik cari STAFF lain.....xkan nak kene ade peraturan yang cam 2 baru setiap STAFF nak g KUALITI KERJA yang TIP-TOP...xkan SEKALI KETOK..SEKALI MASOK...larat ke nak ketok jer manjang...jangan jadi pahat n penukul...





nota..:
1) aku pon bukan seorang PEMUDI y PERFECT..aku pon selalu cuai...selalu leka n takes thing easily..tapi biler dah nampak 1 situasi yang xbaik cam ni..aku amik teladan...

2) kepada gologan muda yang PERNAH SAMBIL LEWA dalm tanggungjawab y korang dapat..MAKES A CHANGE....jagn lang kesilapan yang lalu...WE NEVER KNOWS WHATS GOING TO HAPPEN NEXT...

3) selalu la kiter muhasabah diri...TRY TO BE BETTER THEN BEFORE...pe y dah lepas ...biar kan lepas....

4) kepada golongan muda yang berkerja...jagn suka LEPAS TANGAN n wat kje SAMBIL LEWA...try to makes other person trust on u more then u trust yourself....

5) bekerja BIARLAH IKHLAS KERANA ALLAH...baru setiap rezeki dari pekerjaan 2 berkat...n bile berkat baru senag dapat PROMOTION....ingat lah...KLO KITER IKHLAS DALAM BEKERJA aku PERCAYA AKAN ADE BERKAT DARI ALLAH....

6) jangan abaikan TANGGUNGJAWAB korang sebab SETIAP tanggungjawab 2 AKAN DIPERSOALANKAN OLEH ALLAH kelak....


salam..,


Hamba ALLAH

No comments: